Door algemene voorwaarden op te stellen is het voor uw klant of gast duidelijk hoe het zit met bijvoorbeeld garantie, annulering, aansprakelijkheid en betalen. U bent niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen.
Wat zijn algemene voorwaarden?
Algemene voorwaarden zijn de regels die gelden bij een overeenkomst. Bijvoorbeeld als uw klant bij u een product koopt of een dienst afneemt.
Waarom algemene voorwaarden gebruiken?
Met algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klant hebben. Uw klanten weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld hoe het zit met garantie, aansprakelijkheid en betalen. En u kunt de risico's die u als ondernemer loopt verkleinen.
U bent niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen. Er zijn wel regels waar u zich aan moet houden. Zo mogen voorwaarden niet onredelijk zijn en heeft u informatieplicht.
Algemene voorwaarden opstellen
U kunt algemene voorwaarden op verschillende manieren opstellen. U kunt ze zelf opstellen, een voorbeeldtekst gebruiken of de voorwaarden laten opstellen door een juridisch adviseur.
Check of u algemene voorwaarden van uw branche- of beroepsvereniging moet gebruiken
Sommige brancheorganisaties verplichten hun leden algemene voorwaarden te gebruiken. Bijvoorbeeld in de kinderopvang. Bij de Sociaal-Economische Raad (SER) staat een overzicht van branches met standaardvoorwaarden die leden moeten gebruiken.
Wat staat er in de algemene voorwaarden?
Wat belangrijk is om te noemen in de algemene voorwaarden verschilt per bedrijfstak. Ook maken ondernemers soms aparte inkoopvoorwaarden en verkoopwaarden. Een aantal punten komt vaak in de algemene voorwaarden terug:
Algemene voorwaarden deponeren bij KVK
Uw algemene voorwaarden kunt u laten bewaren bij KVK of bij de rechtbank. Dat heet deponering. Dit is niet verplicht, maar kan soms handig zijn. Anderen kunnen de voorwaarden opvragen en u kunt altijd duidelijk bewijzen wat uw algemene voorwaarden zijn.
Lees meer over deponeren en opvragen van algemene voorwaarden bij KVK.
Informeer uw klant duidelijk en op tijd
Uw algemene voorwaarden moeten duidelijk te begrijpen zijn voor uw klanten. Als u vooral in Nederland zakendoet, schrijft u ze dus in het Nederlands. Voor internationale klanten kunt u een vertaling maken.
Uw klanten moeten de algemene voorwaarden kunnen lezen voordat u de koopovereenkomst sluit. U kunt de voorwaarden dus niet pas leveren bij het product.
Algemene voorwaarden voor webshops
Heeft u een webshop? De regels voor een webshop zijn anders dan voor een fysieke winkel. Als u ook een fysieke winkel heeft, is het handig om aparte voorwaarden op te stellen voor uw webshop.
Bedenktijd (herroepingsrecht) bij online verkoop
Klanten die online een product of dienst bij u kopen hebben wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd. In deze 14 dagen kunnen zij van de koop of het contract af. Dit heet herroepingsrecht. Heeft u algemene voorwaarden voor uw webshop? Dat moet u de bedenktijd daarin zetten.
Vermeld in uw voorwaarden:
- wat de wettelijke bedenktijd precies betekent
- de lengte van de bedenktijd. Die mag langer zijn dan 14 dagen, maar niet korter.
- voor welke producten en diensten geen bedenktijd geldt. Let op: in de wet staat voor welke producten en diensten een uitzondering geldt. U mag niet zelf uitzonderingen bedenken.
Bezorgkosten en kosten voor retour
Als uw klant het product binnen de bedenktijd terugstuurt, moet u de aankoopprijs en de bezorgkosten terugbetalen. Noem in uw algemene voorwaarden ook voor wie de kosten van de retourzending zijn. U moet dit voor de verkoop laten weten.
Algemene voorwaarden opslaan
Uw klanten moeten de algemene voorwaarden kunnen opslaan. Zodat ze later kunnen teruglezen welke voorwaarden golden op het moment van aankoop. Stel de voorwaarden daarom niet alleen als webpagina (in html) beschikbaar, maar bijvoorbeeld ook als pdf.
Checklist verkoop via internet
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een checklist om te controleren of u aan de regels voldoet. Lees ook de regels voor online verkoop.