Als u stopt met uw eenmanszaak schrijft u uw bedrijf uit bij KVK. U rekent daarna af met de Belastingdienst. Betaal ook uw niet betaalde facturen voordat u stopt. En check wat er verandert voor uw aansprakelijkheid. Lees in dit stappenplan hoe u uw eenmanszaak opheft.
Download video
Regel uw geldzaken
Als u stopt, moet u verschillende financiële zaken regelen.
Belangrijke zaken zijn:
Handel de voorraden en bedrijfsmiddelen af
Alle voorraden en bedrijfsmiddelen gaan bij het stoppen over naar uw privévermogen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld uw bedrijfsauto. U levert dan als ondernemer aan uzelf als privépersoon. Als u btw heeft afgetrokken bij de koop van de goederen (spullen), moet u er nu btw over betalen. Ga daarbij uit van de waarde van de goederen op het moment dat u ze zelf gaat gebruiken. Dit hoort bij de laatste btw-aangifte (zie stap 7).
Check welke leningen u moet aflossen
Heeft u leningen? Controleer welke afspraken daarover zijn gemaakt. Lukt het u niet om u aan de betaalverplichtingen te houden? Neem dan contact op met de financier. Probeer samen tot een oplossing te komen.
Bekijk welke leaseovereenkomsten u heeft
Heeft u een leaseauto of andere leaseovereenkomsten? Controleer hoelang het contract nog duurt. Neem contact op met de leasemaatschappij (lessor) om na te gaan wat de mogelijkheden zijn.
Controleer uw aansprakelijkheid
Nadat u bent gestopt, blijft u aansprakelijk voor risico’s. U moet bijvoorbeeld nog steeds uw schulden afbetalen. Zorg er daarom voor dat u alles goed regelt. Bij sommige verzekeraars kunt u risico’s bij stoppen meeverzekeren in een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dit wordt uitlooprisico genoemd en is het risico op claims nadat u bent gestopt.
Zeg contracten en verzekeringen op
Zorg dat u contracten en verzekeringen van uw eenmanszaak stopzet. Een checklist:
- bedrijfsverzekeringen
- vergunningen
- huurovereenkomsten
- telefoonnummers
- domeinnaam
- abonnementen
- contracten
Opzeggen zakelijke bankrekening
Regel de volgende zaken, voordat u uw zakelijke bankrekening opzegt:
- Download alle rekeningafschriften en/of het financieel jaaroverzicht.
- Zet lopende incassoafspraken en periodieke overboekingen stop.
- Zeg gekoppelde creditcards en verzekeringen op.
- Heeft u een G-rekening? Zeg deze op bij de Belastingdienst.
Informeer bij uw bank naar het proces voor het opzeggen van een zakelijke bankrekening.
Onderzoek wat u moet doen bij schulden
Moet u gedwongen stoppen met uw eenmanszaak omdat u schulden heeft? Onderzoek wat uw opties zijn met het Stroomschema Schulden op kvk.nl. Het stroomschema geeft u tips om van kort- en langlopende schulden af te komen. Voor tijdelijke schulden kunt u eerst nog uitstel aanvragen (surseance van betaling). Blijven er toch schulden over? Dan moet u misschien faillissement aanvragen.
Informeer uw personeel en klanten
Vertel uw personeel als eerste dat u gaat stoppen met uw bedrijf. Uw personeel kan dan op tijd ander werk zoeken. Bekijk ook goed welke contracten of afspraken u met klanten heeft. Laat uw klanten en leveranciers daarna weten dat u stopt.
Lees meer over uw klanten informeren op kvk.nl.
Kijk of u een uitkering kunt aanvragen
Bent u vóór 1960 geboren en is uw bedrijf niet meer te redden (niet levensvatbaar)?
Dan kunt u bij uw gemeente Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) aanvragen. De Bbz is een aanvulling op uw inkomen tot de hoogte van een bijstandsuitkering. U moet voor de Bbz uitkering wel aan een paar voorwaarden voldoen:
- U moet 1.225 uur per jaar voor uw eenmanszaak hebben gewerkt.
- U kunt niet direct met uw bedrijf stoppen, maar bent wel gedwongen dit binnenkort te doen.
Vraag Bbz aan bij uw woongemeente. Twijfelt u of u recht heeft op Bbz? Doe de Bbz-check.
Bent u na 1960 geboren?
Dan geldt een aanvulling op uw inkomen tot beëindiging van uw eenmanszaak. Vraag Bbz aan bij uw woongemeente.
Bent u tussen de 55 jaar en de AOW-leeftijd?
Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ). De IOAZ-uitkering is een aanvulling op uw inkomen tot bijstandsniveau. U moet kunnen bewijzen dat u te weinig inkomen heeft om van te leven. Er wordt een vermogenstoets gedaan om de hoogte van de IOAZ-uitkering te bepalen. U vraagt de IOAZ-uitkering aan bij uw woongemeente.
Heeft u na beëindiging van uw eenmanszaak geen ander werk of inkomen?
Dan heeft u mogelijk recht op een bijstandsuitkering. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo mag u bijvoorbeeld niet te veel vermogen hebben. Vraag een bijstandsuitkering aan bij de sociale dienst van uw woongemeente.
Houd u aan de regels voor ontslag
Heeft u personeel? Dan zijn er regels waar u zich aan moet houden. Als u personeel moet ontslaan, moet u een ontslagvergunning aanvragen bij UWV. In een sociaal plan kunt u afspraken vastleggen, zoals een transitievergoeding en hulp bij nieuw werk zoeken.
Geef het ontslag ook door aan de Belastingdienst. Zo bepaalt de Belastingdienst dat u geen loonheffing meer hoeft in te houden en u geen aangifte meer hoeft te doen over uw personeel. Wat u moet doorgeven staat bij 'Stap 17 Einde van inhoudingsplicht of dienstbetrekking' van het Handboek Loonheffingen.
Schrijf uw eenmanszaak uit bij het Handelsregister
U kunt uw eenmanszaak online uitschrijven. Dat doet u door met uw DigD in te loggen bij Mijn KVK. KVK geeft daarna aan de Belastingdienst door dat u stopt. De Belastingdienst stuurt u een brief over de gevolgen voor inkomstenbelasting en de btw. Wilt u een uitkering aanvragen? Wacht dan nog even met uitschrijven (zie stap 3).
Reken af voor de omzetbelasting (btw)
Nadat de Belastingdienst van KVK bericht heeft gekregen dat uw eenmanszaak is uitgeschreven, ontvangt u van hen een brief waarin staat dat u een laatste btw-aangifte moet doen. Pas als u de laatste btw-aangifte heeft gedaan, stuurt de Belastingdienst u een definitieve bevestiging van uitschrijving als ondernemer voor de btw.
Reken af voor de inkomstenbelasting (IB)
U moet een laatste aangifte inkomstenbelasting (IB) doen. U ontvangt hierover geen aparte brief zoals voor de laatste btw-aangifte.
Bewaar uw administratie
Na het beëindigen van uw eenmanszaak moet u de administratie minimaal 7 jaar bewaren. In sommige gevallen is de bewaarplicht 10 jaar. Dit hangt van het soort gegevens af. U vindt daarover meer informatie op Belastingdienst.nl. U mag de papieren administratie ook scannen en alleen digitaal bewaren.
Verken nieuwe mogelijkheden
Stoppen met uw eenmanszaak is niet per se negatief. Er ontstaat bedenktijd om na te denken over nieuwe plannen. Bijvoorbeeld door ander werk te zoeken. Lees tips bij het maken van nieuwe plannen op kvk.nl.
Video: Stoppen met uw bedrijf
In deze animatie van KVK ziet u waar u mee te maken krijgt en wat u moet regelen als u stopt. U ziet dit aan de hand van 3 scenario’s: stoppen door overname, verkoop of schulden.